노태훈 본부장
TaeHoon Rho
아트포인트 ARTPOINT
한국전시디자인 연감vol2 최우수작 수상을 축하드립니다. 간략한 본인 소개 부탁드립니다.
안녕하세요. ‘아트포인트’ 노태훈 본부장입니다. 한국전시디자인 연감vol2 최우수작에 선정되었다니 감회가 새롭고, 무척 기분도 좋습니다.
‘2019 서울 모터쇼’에서 현대모비스 부스 디자인을 하셨는데요. 정면에서 부스를 보면 기하학적인 라인이 특징적이고 굉장히 미래지향적인 건축물 같은 느낌입니다. 특히, 부스의 천장 부분을 분할한 것이 인상적이었는데 이번 현대모비스 부스의 콘셉트는 무엇이었습니까?
현대모비스의 부스 콘셉트는 ‘Spotlight on future of mobility(미래를 조명하다)’였습니다. 현대모비스의 미래기술을 보다 적극적으로 소개하고, 출품 기술이 돋보이면서 쉽고 흥미롭게 전달하려고 한 것이죠. 이와 연계해 부스 디자인은 입체적이면서 유기적으로 연결되는 미래지향적인 형태와 미래에 집중하는 현대모비스의 비전을 담은 상부 구조물을 통해 전시공간 전체에 집중할 수 있도록 구성했습니다.
‘2019 서울 모터쇼’ 현대모비스 부스에는 다른 자동차 회사와는 달리 차가 많이 없습니다. 이는 현대모비스가 완성형 자동차를 만드는 기업이 아니라 부품생산 기업이기 때문일 텐데요. 이런 이유로 기존에 아트포인트에서 작업해온 다른 모터쇼 부스들과는 차이가 있지 않았을까 하는 생각이 듭니다. 부스 디자인을 하면서 특별히 신경을 쓴 부분이 있었을 같은데요?
현대모비스 부스를 통해 우리는 단순히 자동차 부품을 생산하는 기업의 이미지가 아니라, 미래 모빌리티 사회를 선도하는 글로벌 자동차 시스템 이노베이터로서 미래 방향성을 제시하는 기업 이미지를 구축하고 싶었습니다. 이를 위해 현대모비스의 기술을 토대로 자율주행, 커넥티드, 친환경, 핵심부품을 경험할 수 있는 4개 구역을 계획했고, 관람객의 접근성을 높이기 위한 방법을 찾기 위해 큰 노력을 기울였습니다.
부스 외관의 톤앤매너가 상당히 모던한 느낌입니다. 그런데 그와 반대로 내부는 우드와 화이트 톤으로 차분하고, 따뜻한 느낌인데요. 겉과 속의 톤앤매너를 다른 느낌으로 디자인한 이유가 있을까요?
모던함은 유지하되, 사용자의 목적에 맞는 공간의 차별화를 위해 톤앤매너를 달리 했습니다. 제품 관람과 휴식이 연계된 공간, 아이들의 학습을 위한 공간, 편안한 분위기의 라운지의 경우, 각 공간의 성격에 맞는 분위기 연출을 위해 마감재와 컬러 계획을 조금씩 다르게 디자인했습니다.
부스 우측에 수소연료전지를 활용한 발전시스템 전시 공간이 있습니다. 이 부분의 바닥 면 라이트가 정말 인상적이었는데요. 이 공간에 관해 설명을 좀 부탁드립니다.
이 공간은 현대모비스의 친환경 존입니다. 수소연료전지 발전 시스템을 통해 수소연료전지가 자동차, 도시를 넘어 지구 전체를 정화하는 에너지라는 점을 관람객들에게 소개하고 있습니다. 전시물 바닥에 함께 계획된 라이팅은 순환, 정화의 의미를 담아 표현된 것입니다.
2층에 모터쇼 이미지와는 다소 상반된 느낌의 주니어 공학 교실이 위치해 있습니다. 모터쇼를 방문한 어린이를 대상으로 기초 과학기술을 가르쳐주는 공간이었는데요. 특별히 이런 공간을 만들게 된 이유가 있을까요? 또한, 이 공간을 디자인할 때 가장 주안점을 둔 게 있다면 어떤 게 있을까요?
현대모비스의 주니어 공학교실은 2005년부터 진행하고 있는 사회 공헌 차원의 실습형 과학수업입니다. 수소전기차와 세이프카 2가지 교재로 진행되는 수업은 첨단 기술이 적용된 교재를 직접 조립하고, 과학의 원리를 체감할 수 있는 프로그램입니다. 자동차에 대해 잘 몰랐던 어린이들도 쉽게 체험할 수 있도록 공간을 계획하게 되었습니다. 또한, 이 공간 사용자가 어린이들이라는 점을 고려해 친환경 마감재를 사용, 안전성을 높였습니다.
마지막 질문입니다. 디자이너께서 생각하는 최근 부스 디자인 트렌드는 무엇이며, 앞으로 부스 디자이너로서 도전해보고 싶은 분야 혹은 목표가 있다면 말씀해 주시죠.
부스 디자인의 트렌드를 이야기하기 위해서는 공간 안의 콘텐츠가 우선시 되어야 한다고 생각합니다. 이는 이미 오래전부터 화두가 되어왔던 것인데요. 아무리 멋지고 화려한 공간이라 하더라도 그 속을 채우는 콘텐츠가 적절히 구성되지 않았다면 의미가 없다고 생각합니다. 관람객의 흥미를 유발하는 우수한 콘텐츠와 전시 제품을 함께 관람할 수 있는 최상의 부스 디자인. 그 두 가지가 완벽히 조화를 이루는 게 중요하다고 생각합니다. 요즘은 사회 관계망 서비스의 비약적 발전으로 전시공간도 오프라인의 비중보다 온라인 비중이 높아지는 추셉니다. 그래서 기회가 된다며, 공간 디자인 분야에도 온라인을 응용한 작업을 새로운 방식으로 접목해보고 싶습니다.
Congratulations on winning the Best Work award in the “Annual of Exhibition Design in Korea” Vol 2. Please briefly introduce yourself.
Hi. I am Noh Tae-hun, director general of “ARTPOINT.” I am filled with emotions to hear that we won the Best Work award in the “Annual of Exhibition Design in Korea“ Vol 2.
You designed the booth for Hyundai Mobis at the “Seoul Motor Show 2019.” Looking at the booth from the front, the geometric lines are characteristic, and it looks like a very futuristic building. I found it impressive the way you divided the ceiling of the booth. What was the concept of this Hyundai Mobis booth?
The concept of this Hyundai Mobis booth was “Spotlight on the Future of Mobility.” It was intended to introduce Hyundai Mobis’s future technology more actively and to deliver the exhibited technology easily and interestingly while catching people’s eyes. In connection with this, the booth design was composed to focus on the entire exhibition space through a three-dimensional and organically connected, future-oriented form and an upper structure featuring Hyundai Mobis’ future-facing vision.
Unlike other automotive companies, not many cars were displayed in the Hyundai Mobis booth at the “2019 Seoul Motor Show 2019.” This may be because Hyundai Mobis is not a company that produces finished vehicles, but is rather a company that produces parts. For this reason, I would think that it might have been different from other motor show booths that you had been working on at ARTPOINT. There was a part that you paid special attention to while designing the booth, right?
Through the Hyundai Mobis booth, we wanted to establish a corporate image that suggests its future direction as a global automobile system innovator that leads the future mobility society, not the image of a company that only produces auto parts. To this end, we planned four areas where visitors can experience autonomous vehicles as well as connected, eco-friendly, and core parts based on the technology of Hyundai Mobis. We made great efforts to find ways to increase the accessibility of visitors.
The tone and manner of the booth exterior looks quite modern. However, the interior juxtaposes this aesthetic with a calm and warm feeling of wood and white tones. Is there any reason you have designed the tones and manners of the inside and outside with different feelings?
We used different tones and manners to differentiate the space to suit the user’s purpose while maintaining modernity. In the cases of the space where product viewing and relaxation are linked, space for children’s learning, and comfortable lounges, the finishing materials and color plans are designed to be slightly different to create an atmosphere that fits the characteristics of each space.
On the right side of the booth, there is an exhibition space for a power generation system using hydrogen fuel cells. The bottom surface light on this part was really impressive. Could you please explain this space?
This space is an eco-friendly zone of Hyundai Mobis. The hydrogen fuel cell power generation system introduces the fact that hydrogen fuel cells are energy that purify the entire earth beyond just vehicles and cities. The lighting planned together on the floor of the exhibit expresses the meaning of circulation and purification.
On the 2nd floor, there is a junior engineering classroom that has a somewhat opposite feeling to the image of the motor show. It was a space that was used to teach basic science and technology to children who visited the motor show. Is there a special reason for creating this space? Also, what did you focus most on when designing this space?
Hyundai Mobis’s junior engineering class is a practice-oriented science class that has been in operation since 2005. The class, composed of the two textbooks “Hydrogen Electric Vehicle” and “Safe Car,“ is a program that allows children to assemble the textbooks themselves with advanced technology and experience the principles of science. We managed to plan the space so that children who didn’t know much about cars could easily experience them. Also, keeping in mind the fact that the users of this space are children, we increased safety using eco-friendly finishing materials.
Last question. What do you think the most recent trend in booth design is? And please tell us if there are areas or goals you would like to take on as a challenge in the future as a booth designer.
As for the trend in booth design, I think the content in the space should be prioritized. This has long been discussed. Even if it is a wonderful and fancy space, I think it is not meaningful if the content is not properly composed. Excellent content that sparks visitors’ interest and the best booth design that allows them to view exhibition products together. I think it’s important to make sure these two aspects are in perfect harmony. Nowadays, due to the rapid development of social media, exhibition spaces are also having an increasingly higher weight online than offline. So if there is a chance, I would like to graft an online-applied work into the space design field in a new way.